
Zo krijg je de regie weer terug in je tent
Ruim twee jaar coronapandemie heeft ons leven goed op zijn kop gezet. En hoewel alles voor de meeste mensen inmiddels weer terug bij het oude is, geldt dat voor veel horecaondernemers niet. Van de een op de andere dag moesten we de deuren sluiten, en waar veel van ons creatieve oplossingen vonden om nog enige inkomsten te krijgen, gold dat helaas niet voor alle ondernemers.
De grootste uitdagingen na corona
Ondanks steun van de overheid en het feit dat de horeca eindelijk weer een goede zomer heeft gehad, zit je nog steeds met de zorgen van corona. Kan ik mijn zaak overeind houden? Kan ik de uitgestelde belasting afdragen? En kan ik de huur van het pand blijven betalen?
Dit zijn de grootste uitdagingen die ik bij mijn opdrachtgevers tegenkom:
· Geen ervaren bediening te vinden
· Geen tijd om nieuw personeel in te werken
· Geen koks beschikbaar, niemand om maaltijden te koken
· 24/7 bezig met de zaak: geen dag rust, privé en werk lopen in elkaar over
· Door corona weinig financiële buffer over
Het personeelstekort is landelijk het grootste probleem waar ondernemers mee te maken hebben. Een extra dag sluiten is een optie, maar dan loop je omzet mis en dat is precies wat je niet wil! Zo houd je deze ongezonde cyclus in stand.
De oplossing voor jouw horecazaak
Om je zorgen weg te nemen en de regie weer terug te krijgen in je tent heeft Horeca Improvement een programma ontwikkeld. Hierin gaan we samen met jou als ondernemer aan de slag, maar ook je personeel wordt nauw betrokken bij het proces. Zo helpen we je de volledige controle over je bedrijfsvoering te pakken, zodat jij er weer echt kan zijn voor de gasten.
Wat levert het mij op?
We gaan ervoor zorgen dat je het plezier in je werk als horecaondernemer en het vertrouwen in de toekomst terugkrijgt. Want als jij motivatie uitstraalt, blijf je personeel ook gemotiveerd en hebben zij ook plezier in hun werk.
Wat je geeft, krijg je terug!
Zo ziet de training eruit
Tijdens een persoonlijk gesprek stellen we samen je hulpvraag vast en bepalen we de gastvrijheidsdoelen van jouw zaak. Dit zijn een aantal vaste onderdelen van de training:
Gastvrijheid
We beginnen met een mystery visit: een ijzersterke basis om erachter te komen waar jouw bedrijf kan verbeteren. Wij komen als gast langs in jouw bedrijf beoordelen de gastvrijheid en verwerken onze bevindingen in een rapportage. Zo kunnen we precies zien wat goed gaat en wat beter kan!
Team en vaardigheden
We brengen de samenstelling van het team in beeld en bepalen waar en hoe je medewerkers het best op hun plek zijn. Welk personeel vult elkaar het beste aan? Wie kan van elkaar leren? En wie is verantwoordelijk voor het inwerken van nieuw personeel? We gaan op zoek naar de talenten van jouw medewerkers: jouw team krijgt alle aandacht, zoals het hoort. Zij zijn het kapitaal van jouw zaak!
Promotie
Alleen mond-tot-mondreclame is helaas niet genoeg om je tafels vol te krijgen. Horeca Improvement onderzoekt of je genoeg van jezelf laat horen op bijvoorbeeld social media. Weet iedereen je te bereiken? Zijn er nog nieuwe promotiekanalen aan te boren? Hoe ziet je website eruit?
Zelfreflectie en coaching
Het is ontzettend belangrijk om ook te kijken naar jouw eigen drijfveren. Waar word je als horecaondernemer blij van? En waarvan helemaal niet? We gaan samen werken aan die energie vreten en brengen de focus terug op zaken die juist energie geven. Leren loslaten is hier een groot onderdeel van, zodat je niet meer 24/7 bezig hoeft te zijn met je zaak.
Na het vaststellen van de hulpvraag maken we samen een plan van aanpak, met evaluatiemomenten en gestelde doelen. We zitten kort op de bal en gaan samen voor het maximale resultaat.
Deze eindresultaten mag je verwachten
Na het traject heb jij de regie terug in je tent: een goed ingewerkt horecateam met een ondernemer aan het roer die rust in zijn hoofd heeft en bezig is met zaken waar hij of zij blij van wordt. Dit leidt tot:
· Een stijgende omzet: je gasten zijn tevreden, dus komen vaker terug naar je zaak
· Nieuw personeel dat naar behoren wordt ingewerkt: zo zit iedereen op één lijn, zodat personeel graag voor jou werkt en wil blijven werken
· Een duidelijke rolverdeling: iedereen doet waar hij of zij goed in is en neemt verantwoordelijkheid en eigenaarschap voor de taken
· Het allerbelangrijkste: je personeel loopt met een grote glimlach door de tent. Dat is wat we willen, en de gasten trouwens ook!
Na afloop evalueren we gezamenlijk de training, en na een aantal weken spreken we elkaar weer om te kijken hoe het nu gaat met de gastvrijheid. In het hele proces trekken we samen op en doen we wat nodig is, tot we onze gestelde doelen hebben bereikt.
Dit alles lijkt misschien een ideaalbeeld, maar is ook voor jouw horecazaak een haalbaar doel. Laten we er samen voor gaan om de regie weer terug in jouw tent te brengen!
Meer weten?
Ik kom graag bij je langs om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken: info@horecaimprovement.nl of +31 (0) 6 10661147.
Lees ook onze andere blogs
Blogoverzicht Zo krijg je de regie weer terug in je tent Ruim twee jaar coronapandemie heeft ons leven goed op zijn kop …
Blog overzicht Week van de Horeca: Interview met Albert-Jan Kortgeleden is Albert-Jan geinterviewd voor ‘Week van de Horeca’. De week van de …
Blog overzicht Gastvrijheid zit in mijn genen! “Gastvrijheid is echt mijn ding”, vertelt Albert-Jan Hoefnagels, oprichter en eigenaar van HorecaImprovement. “Ik …